Cliché
22.06.2022 | Pen&Production

Je nám jasné, že s příchodem prázdnin a dovolených toho máte v práci až nad hlavu. Proto přicházíme s dalším dílem našeho newsletteru. Udělejte si šálek dobré kávy a upusťte na pár minut od pracovních povinností v našem Bystru!

Záběry romantických filmů s líbajícím párem v dešti. Kolonka “týmový hráč” v životopisu. Bonboniéra na Valentýna. Muž středního věku ve sporťáku. Tablety na hubnutí z lednových reklam. Politická strana bojující proti korupci. To vše jsou klišé, neboli neoriginální výrazy a myšlenky. Vybrali jsme pro vás pár příkladů, kdy se klišé stávají stigmatem marketingu.

Více než jen slogan

Claimům a sloganům už jsme sice věnovali celé jedno Bystro, ale i mezi marketingovými klišé mají své místo a rozhodně je z čeho vybírat. Existuje několik oblíbených frází, které jdou implementovat ke všem názvům a oborům. Mezi favority například patří “od A-Z” nebo nejvyužívanější slovní spojení “Více než jen”. Jedná se o nejjednodušší způsob, jak vytvořit claim, aniž byste za to museli platit kreativní agentuře. V některých případech to chápeme, prodáváte zmrzlinu z poctivých ingrediencí a je to podle vás “více než jen zmrzlina”. V nabídce máte díly do všech dopravních prostředků, takže využíváte slogan “více než jen autodíly”. Mohl by nám prosím ale někdo vysvětlit, co si máme představit pod claimem “více než jen nemocnice”?

Logo pod střechou

Vymyslet na začátku podnikání tak dobré logo, aby nemuselo dojít na rebranding, to se podaří jen velmi malému množství firem. I ti nejznámější giganti jako Apple nebo Nike svá loga v průběhu expanze vyměnili a dobře udělali. Co ale může být klišé v kategorii log? Náš art director Tomáš má jasno, jsou to “stavební firmy a logo se střechou”. Na první pohled to dává smysl, stavební firma staví střechu nad hlavou. Na druhou stranu, postavit dům je přece více než jen střecha. Vypadá to skoro až jako návod, jak vytvořit logo stavební firmy: nakreslíme střechu, umístíme pod ní název společnosti a vyšperkujeme kombinací červené a černé barvy (asi cihly a beton).

Děláme všechno a pro všechny

V našem oboru zvládneme všechno, máme své vlastní produkty, ale zvládneme i řešení na míru. Našimi zákazníky jsou malé, střední i velké firmy. Většina firem má velkou potřebu sdělit svým zákazníkům, že všechno umí. Výsledek je ale takový marketingový eintopf. Doporučujeme vytyčit si své USP’s (unique selling points), tedy jedinečné prodejní argumenty. Ty vám ukáží, v čem jste nejlepší, jaká je vaše výhoda oproti konkurenci, kdo je vaše HLAVNÍ cílová skupina a tu se pak snažíte oslovit. Buďte konkrétní a mluvte jazykem vaší klientely.

„Je lepší selhat v originalitě než uspět v kopírování.“

Zkuste si vybavit jakoukoli reklamu na dámské hygienické potřeby, tedy vložky. Určitě se vám vybaví spot, který působí čistě, svěže, jsou v něm spokojené a usměvavé dívky. Nechybí názorná ukázka vložky, která absorbuje modrou tekutinu. Ano, tu známou modrou tekutinu, kterou na vložkách vídáme opravdu jen v reklamách. Většina žen vám potvrdí, že přesně takhle jejich dny rozhodně nevypadají.

Tohle klišé se rozhodla prorazit společnost BodyForm a začala už před 10 lety. Jejich spoty jsou rozhodně jiné. Vyhýbají se klasické lži “s naší vložkou se budete cítit skvěle a budete jezdit na kole s úsměvem”. Ve skutečnosti je vám totiž blbě a rozčiluje vás každý nádech a výdech vašeho partnera. Krom toho, že společnost dokázala do reklamy dostat tekutinu barvy krve, tak se v jejich spotu z roku 2017 ukázal i muž kupující vložky.

Náš klient, náš pán

Na závěr ještě připojíme jedno video, které asi není potřeba více komentovat. Věříme, že po jeho zhlédnutí si vybavíte alespoň jednu schůzku, která měla s přiloženou sketchí mnoho společného. Ano, i takové situace jsou podle nás klišé.

U nás v Pen&Production máme jako jedny z hlavních hodnot originalitu a kreativitu. Ať už se jedná o claim, nové logo nebo kompletní rebranding, vždy se snažíme přijít s něčím originálním, aniž bychom narušili hodnoty klienta. Naším cílem je klišé nedělat. Nebuďte součástí klišé marketingu, ozvěte se nám a my se rádi zamyslíme nad tím, jak pozdvihnout vaší značku originalitou.

Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více