Komentář je příležitost
26.04.2023 | Pen&Production
Sociální sítě jsou nedílnou součástí dnešního marketingu. Sjednotit vizuální design, pravidelně přidávat příspěvky, využívat nové formáty jakou jsou reels atd., ale víte na co se často zapomíná? Na správu komunity. Každý komentář je totiž další příležitostí pro komunikaci. Odpovědí na pozitivní nebo neutrální komentáře navazujete vztah se zákazníkem, správná reakce na negativní komentáře zase ukáže, že je vaše společnost ochotná pracovat na svých chybách a poskytnout skvělý zákaznický servis. Je tu další Bystro, takže si sežeňte hrnek kávy a pojďte se s námi podívat na pár příkladů, jak i pouhé komentáře tvoří vaši značku a jsou užitečným nástrojem komunikace.

Jak?

Jak komunikovat se svým zákazníkem? Jaký typ odpovědi zvolit? Na to bohužel neexistuje neutrální šablona. Komunikace se zákazníkem by měla být komplexní a mít přesah v celém marketingu společnosti. Na začátku všeho je potřeba vytvořit obsahovou strategii, ze které vychází i tzv. “Tone of voice”. Jedná se o vcelku přesný návod, jakým způsobem bude vaše značka komunikovat s partnery, zaměstnanci i klienty. Správně nastavená tonalita vychází například z hodnot, cílové skupiny a tvoří charakter vašeho brandu. Abychom si to ukázali na konkrétním příkladu, máme tu komunikaci Hospůdky Na Růžku, jejichž tonalitu bychom nazvali „nejlepší obrana je útok“ a rozhodně bychom ji nedoporučili.

Mazat či nemazat?

Otázka, se kterou si láme hlavu nejeden uživatel sociálních sítí. Neexistuje na ni správná odpověď. V Pen&Production doporučujeme negativní komentáře nemazat, až na jednu výjimku: komentář je sprostý, urážlivý nebo diskriminační, zkrátka komentář, který nemá žádný význam. V některých případech si i s takovými komentáři můžete poradit nebo se v nich dokonce vyžívat jako například české liftago. V době, kdy si změnili logo do ukrajinských barev, začaly se jejich sociální sítě hemžit nenávistnými komentáři. Máme trochu pocit, že odpovídání na tento typ komentářů se stalo v liftagu koníčkem, možná až trochu závislostí.

I negativní komentář je příležitost

Představte si situaci, že jste v obchodě, na konferenci, na prezentaci a dostanete otázku, kterou bez povšimnutí přejdete a vůbec na ni neodpovíte. Divné, že? Proč je tedy důležité odpovídat na všechny typy komentářů? Reakcí na pozitivní komentář vyjádříte vděk a ukážete, že si vážíte zpětné vazby zákazníka. Ukážete tak svou povahu, hodnoty a vytvoříte pro své sledující prostor, kde se dozví podstatné informace a recenze. Pokud se jedná o negativní reakci, která kritizuje váš produkt či službu, svou odpovědí můžete veřejně vysvětlit a ukázat, proč k této negativní zkušenosti mohlo dojít. Máte vlastně skvělou příležitost se za případnou chybu omluvit a pokusit se o nápravu. Téměř 50 % lidí píše recenze na sociální sítě, jedná se o zákaznický servis 21. století a je potřeba se tomu přizpůsobit. Perfektní klientský servis stojí za každou úspěšnou společností a je potřeba ho poskytnout napříč sociálními sítěmi, třeba i na Twitteru.

Pár tipů, kterými nic nezkazíte

Jak jsme již zmiňovali, způsob, jakým komunikujete na sociálních sítí by měl vycházet z vaší značky. Přeci jen ale existuje pár tipů, kterých je dobré se držet:

  • Buďte slušní i na neslušné
  • Na komentáře odpovídejte, lajk nestačí
  • Označte uživatele, kterému odpovídáte
  • Pokud nastala chyba, uznejte ji
  • Nespokojené komentáře zkuste odvést jinam – zákaznická podpora, mail…
  • Držte se své tonality
  • Odpovídejte jako člověk, ne jako robot
  • Reakce nekopírujte, každému odpovězte individuálně
  • Reagujte rychle
  • Nebuďte za každou cenu vtipní. Proč? Dozvíte se v přiloženém obrázku

Vtipná odpověď není vždy řešením

Vtipné odpovědi na negativní komentáře jsou na sociálních sítích velice populární. Jsou značky, které si to mohou dovolit. Jsou dokonce i situace, kdy se vtipná odpověď hodí, i když není základem vaší komunikace. Rozhodně se ale nesnažte odpovídat rádoby vtipně za každé situace. Taková reakce zákazníka ve většině případů pobouří a přicházíte o něj. Někdy je lepší přenechat to profíkům, agentuře, která z vašich profilů vytvoří místo se skvělým zákaznickým servisem. Jako příklad jsme vybrali komunikaci supermarketu Sainsbury’s. Myslíme, že jejich odpovědí přišli nejen o dotazující, ale také o desítky, možná stovky dalších zákaznic.

Pokud si se správou komunity nevíte rady, napište nám, rádi vám pomůžeme vytvořit z vašich sociálních sítí místo se skvělým zákaznickým servisem.

Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více
Zlatá malina marketingu

Zlatá malina marketingu

Celonárodní soutěž Česko hledá prezidenta už skončila, každé médium se může pyšnit svojí diskusí s prezidentskými kandidáty a my jsme se rozhodli si...

číst více