Rebranding
30.03.2023 | Pen&Production

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku už přejmenovali nebo přesměrovali na jinou, novou. Podobná situace častokrát nastává i při zakládání firmy. Založíte si společnost, necháte si od někoho za pár korun vytvořit logo a nějaký branding k tomu, ale vaše firma se za pár let rozroste, rozšíří svou nabídku, zmodernizuje procesy a vaše logo zůstává stejné? Nemusí to tak být vždycky, i velké úspěšné firmy prochází rebrandingem, aby ukázaly společnosti, že nejsou brontosaurem na trhu, ale že i jejich kroky se ubírají směrem dopředu.

V tomto dílu našeho Bystra se společně podíváme na rebrandingy firem, které se nebály změny. Máme tu pro vás ty úspěšné, jeden přešlap a na závěr jsme na toto téma vyzpovídali našeho art directora Tomáše.

Rolls Royce

Rebranding nemusí nutně znamenat obrovský zásah, který značku promění k nepoznání. Ale i malé úpravy mohou přidat šmrnc a dokázat, že se vyvíjí nejen produkty, ale i značka samotná. Krásným příkladem je rebranding automobilky Rolls Royce, jejíž historie se píše více než 100 let a za tu dobu prošlo logo celkem sedmi změnami. Ta poslední je z roku 2020. Značka založená na eleganci a luxusu si dala za cíl vytvořit design, který ji omladí, ale zachová její historii. Došlo ke změně barevné palety, úpravě typografie a také k úpravě emblému, který je typický pro kapoty vozů Rolls Royce. Vše působí luxusně, sofistikovaně a odkazuje na stále stejnou značku. Tomu říkáme malá velká změna k lepšímu.

Mastercard

Společnost Mastercard je na trhu od 70. let, ze začátku prošla zásadní změnou názvu i loga, ale od roku 1968 vychází logo ze dvou propojených, ikonických kruhů. K lehkému rebrandu ve firmě dochází téměř v každé dekádě a na obrázku můžete vidět postupnou proměnu loga. Jak se říká, i mistr tesař se někdy utne, a v roce 2015 přišla společnost s dalším logem. Změna byla chaotická, kruhy se rozostřily, nápis se přesunul a změna nebyla přijata s potleskem, spíše naopak. MasterCard nové logo stáhl a ponechal ho pouze pro interní účely. Svou touhu po pravidelném rebrandingu však nevzdali a přišli s výrazně jednodušší a přijatelnější variantou. V posledních letech už vynechali i název společnosti, protože logo je tak ikonické, že si ho lidé s MasterCardem spojí i bez jeho názvu.

Midol

Značka Midol vznikla již ve 20. letech. Původně jako produkt, který pomáhá zmírnit bolesti hlavy a zubů. V průběhu let si volně prodejný lék oblíbily hlavně ženy, a to kvůli zmírnění menstruačních bolestí. Ačkoli produkt vede ve své kategorii prodeje, díky detailnější analýze bylo zjištěno, že spotřebitelé neznají hodnoty společnosti a dokonce si ani nemohou vzpomenout na barvy balení. Původní balení se totiž v regálech s podobnými produkty snadno ztratilo. Výsledky analýzy přesvědčily vedení o tom, že rebranding je pro Midol nevyhnutelný. Oproti předešlým zmíněným rebrandingům se v tomto případě jednalo o velkou změnu a odvážný krok. Nový nápis odstranil patky a společně s reflexními barvami vytvořili designéři produkt přitažlivý pro mileniály a generaci Z, přesně tak, jak bylo jejich cílem.

GAP

GAP je v dnešní době velmi úspěšným brandem, ale nebylo tomu tak vždy. Kolem roku 2010 se potýkali s velkými finančními problémy, které pramenily z oddělení části společnosti a odchodem generálního ředitele. Jak akcie klesaly, vedení si lámalo hlavu s tím, jak se dostat zpět na špičku maloobchodu. V tuto chvíli dostali nápad – rebranding. Nejednalo o strategický krok, nepřišlo žádné upozornění spotřebitelům, v obchodech vše zůstalo stejné, web zůstal stejný, jen se vyměnilo logo. Bohužel, za výrazně horší variantu. Kritika byla neúprosná, lidé si z toho všude na internetu dělali srandu a společnost GAP to vydržela celých šest dní, pak vydali vyjádření, že se vrací ke starému logu, které používají dodnes. Kolik peněz změna stála, to se na internetu zjistit nedá. Někde se dočtete, že se jednalo o stomiliónovou investici, jinde, že to byl návrh za hubičku, proto bylo použito písmo Helvetica a logo vypadalo jakoby ho navrhoval student prvního ročníku grafického designu v 80. letech.

Jak děláme rebranding u nás v Pen&Production?

Na to jsme se zeptali našeho art directora Tomáše Fišery:

“Prvním a nejdůležitějším krokem je získat maximum informací od klienta. Proč se rozhodli rebrandovat svou značku, jaká jsou očekávání, jestli mají nějaké preference nebo vizuální představy. Následně se pak snažím co nejblíže seznámit se společností, s produkty nebo nabízenými službami. Druhým krokem je rešerše konkurence nejen u nás, ale i v zahraničí. Chci znát trendy v daném oboru, ale také jaká jsou klišé, abych věděl, čemu se vyvarovat. Zásadní částí procesu je pak vymyšlení ideového konceptu, může to být tvar, specifická symbolika, typografie, barvy, lidé, místo, možností je mnoho. Pokud si s klientem schválíme ideový koncept, začneme ho rozvíjet a navazovat na něj. V případech kompletního rebrandingu vytváříme nejen logo, ale i další grafické prvky pro firemní materiály a sociální sítě. Specifikujeme paletu barev, typografii, zkrátka pro klienta uděláme kompletní brand manuál.”

Rebranding není jen nablýskané nové logo. Zahrnuje strategickou revizi, která může zcela změnit vnímání veřejnosti. Domluvte si s námi schůzku, rádi se o rebranding vaší firmy postaráme. Nově také nabízíme rebranding na splátky, a to bez navýšení ceny.

Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více
Zlatá malina marketingu

Zlatá malina marketingu

Celonárodní soutěž Česko hledá prezidenta už skončila, každé médium se může pyšnit svojí diskusí s prezidentskými kandidáty a my jsme se rozhodli si...

číst více