Mediální trendy pro rok 2022
25.01.2022 | Pen&Production

První Bystro roku 2022 je tu! Sežeňte si šálek dobré kávy, na chvilku se usaďte a podívejte se s námi na mediální trendy letošního roku. Dozvíte se, kolik času trávíme na sociálních sítích, jak to má nejmladší generace Z a jestli je stále zvykem usedat každý večer k televizi. Přejeme Vám příjemné čtení a vše nejlepší do nového roku.

Kdo je generace Z?

Do generace Z patří lidé narození mezi lety 1995-2015. Jejich revírem jsou chytré mobily, se kterými se prakticky narodili a jestli něco neustále postrádají, tak je to čas. Pokud je tedy vaší cílovkou generace Z, doporučujeme vytvářet věci, které je zaujmou na první pohled, ideálně krátká, poutavá videa. Důkazem je TikTok, který má již přes 1 miliardu uživatelů a toto číslo neustále roste. Generace Z je také mistrem multitaskingu, v tom mediálním slova smyslu. Sledovat TV a u toho hrát hry, koukat na sociální sítě nebo online nakupovat na mobilu? Žádný problém, tímto způsobem tráví čas u TV zhruba 94% lidí z Generace Z.

Sociální sítě u nás vs. ve světě

Na světě žije zhruba 7,7 miliard lidí a více než polovina z nich (4,55 miliard) je na sociálních sítích. Jen pro Vaši představu, v roce 2015 to bylo něco málo přes dvě miliardy. Světovou jedničkou stále zůstává Facebook, i u nás v ČR se jedná o nejvyužívanější síť, ale v loňském roce velmi posílil Instagram a nejvíce času stráví Češi na YouTube. Co se týče času stráveném na sociálních sítích nejsme oproti světovým standardům pozadu. V obou případech je to kolem 2,5 hodin denně. V prvním kvartálu roku 2021 toto číslo kleslo a někteří odborníci predikují, že může klesat i nadále. Jako důvody uvádí nasycení a také stále častěji zmiňované negativní vlivy sociálních sítí na lidskou psychiku.

Co je to edutainment?

Není těžké si odvodit spojení slov education (vzdělávání) a entertainment (zábava), ale jak si to představit v praxi? Taková škola hrou, jen trochu jiné provedení než si představoval J.A. Komenský. Například na Instagramu nebo TikToku nalezneme velké množství profilů, které svým obsahem fanoušky vzdělávají. V oblasti historie, cizích jazyků, biologie, zkrátka ve všem co vás jen napadne. Tyto profily získávají na popularitě stejně jako tzv. How-to videa, která jsou nejhledanější na YouTube. Celkem 91% uživatelů internetu si v průběhu plnění nějakého úkolu otevírá své chytré telefony, aby se podívali na how-to video.

Instagramové “business celebrity”

Už dávno neplatí, že “businessmany” najdeme jen na Twitteru nebo LinkedInu. Instagram je rok od roku populárnější i pro starší ročníky než 1995. Důkazem je mnoho úspěšných profilů, jejichž sledovanost neustále roste. Na Instagramu například nalezneme jména jako John Legere (T-mobile, CEO), Michelle Obama, jejíž profil je úspěšný i potom, co opustila Bílý dům a samozřejmě mnoho dalších celebrit. Svůj profil můžete mít jen pro zábavu, jako britský podnikatel a majitel impéria Virgin Richard Branson, nebo můžete prostřednictvím osobního profilu dostat svou firmu do podvědomí. Každý je rád, když za firmou vidí konkrétní tvář s názory a hodnotami.

Konec prime time?

Televizní prime time, tedy čas, kdy je nejvyšší sledovanost, je mezi 19 a 23 hodinou. Jak se ale ukázalo, sociální sítě a streamovací platformy (Netflix, HBO), jsou pro diváky atraktivní ve stejný čas a sledovanost TV v tomto čase klesá. V ČR se v prime time čase do žebříčku 10 nejsledovanějších médií dostal i Facebook, YouTube nebo seznam.cz a to napříč věkovými kategoriemi. Německé výzkumy ale potvrdily, že i když firmy investují rok od roku více do digitálních médií, TV má stále nejlepší zapamatovatelnost reklam. Příčinou může být procento překrytí dané obrazovky reklamou, které je v TV 99%, u Facebooku však jen 52%.

Pokud vás zajímají aktuality a zajímavosti ze světa marketingu, sledujte nás na LinkedInu. Náš profil naleznete zde.

Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více