V Pen&Production slavíme 10 let! Existuje mnoho možností, jak to oslavit a my se rozhodli udělat to způsobem, který nám jde ze všeho nejlépe – prací. Proto vám přinášíme další díl našeho měsíčního newsletteru. V Bystru jsme se tentokrát zaměřili na product placement ve filmech. Nalijte si skleničku na přípitek k našim kulatinám a začtěte se do “pěti nej” placených reklam ve filmovém průmyslu.
Nejdražší
Chcete být jako Superman? Noste brýle Warby Parker, volejte z mobilu Nokia, jezděte v Chrysleru, pijte Budweiser, používejte strojky Gillette a mnoho dalšího. Více než 100 globálních firem obsadilo své produkty nebo loga v superhrdinském snímku z roku 2013 Muž z oceli (Man Of Steel). Product placement přinesl tvůrcům dohromady 160 milionů dolarů, což je z celkového rozpočtu 225 milionů dolarů docela zásadní částka. Film nakonec jen na pokladnách kin vydělal téměř 670 milionů dolarů. Tvůrci byli tedy spokojení, diváci hodnotili snímek v zásadě kladně a libovali si i módní kritici, Superman totiž konečně přestal nosit slipy přes elasťáky.
Nejstarší
Pokud bychom pátrali v historii, první známky product placementu bychom našli už v 19. století. Například už v roce 1873 lobovala dopravní a lodní společnost za to, aby se objevila v románu Cesta kolem světa za 80 dní od Julia Vernera. Zhruba o 10 let později nakreslil Edouard Manet dílo zobrazující bar s lahvemi piva Bass. První filmový product placement přišel hned s prvním filmem a bratry Lumiérovými. Jejich snímky vznikly na žádost zástupce společnosti Lever Brothers (výrobce mýdla) a shodou okolností se i ve filmu jedno mýdlo Sunlight objevilo. Jestli výše zmínění umělci dostali za produkty ve svých dílech zaplaceno nebo ne, to už se nejspíše nedozvíme.
Nejznámější
Pro nás jednoznačně James Bond a Aston Martin. Rychlá auta sice nejsou naší specialitou, ale tuhle více než 50 let trvající spolupráci musel zaznamenat i majitel auta Fiat Multipla. Vše začalo už v knize a pokračovalo ve filmu. Ikonickým modelem je DB5, do kterého usedl první filmový Bond Sean Connery v roce 1964 (viz přiložené video). Auto se objevilo snad v osmi Bondovkách, včetně posledního kousku Není čas zemřít, tomu říkáme partnerství. A jeden fun fact na závěr, Pierce Brosnan, který v roli Bonda řídil model Aston Martin Vanquish, si auto nárokoval zdarma i pro své soukromé účely. Po menších hysterických scénách luxusní vůz nakonec získal, ale dobrý konec to nemá. Auto shořelo společně s jeho domem v roce 2015.
Nejzajímavější
Rok 1986, mladý Tom Cruise a nejvýdělečnější film roku Top Gun. Právě v tomto snímku nosil Maverick, úspěšný námořní pilot, brýle Ray-Ban Aviator. To vše stačilo k tomu, aby se značce zvýšil prodej “pilotek” o 40 procent po uvedení filmu do kin. To ale ještě není tím nejzajímavějším faktem. Do filmu zasahoval i Pentagon, který se podílel na financování. Cílem bylo vykreslit americké námořní letectvo v tom nejlepším světle, jednoduše řečeno, jednalo se o náborový film. Záměr se povedl, námořnictvo si ve velkých kinech zřídilo dokonce i stánky, aby využili z filmu nadšené a adrenalinem nabité potencionální brance. Po uvedení filmu stoupl počet zájemců o práci u amerického letectva o 500 %. Kolik z nich ve výsledku řídilo reálnou stíhačku, můžeme jen tipovat.
Nejoriginálnější
Králem filmového product placementu je podle nás Quentin Tarantino. Ptáte se, se kterými značkami vlastně spolupracoval? S žádnými. Místo toho, aby věnoval prostor existujícím společnostem, propaguje raději fiktivní značky. Například známá značka cigaret Red Apple se objevila minimálně v sedmi filmech, Pulp Fiction počínaje, Tenkrát v Hollywoodu konče. V posledním zmíněném snímku se dokonce i dozvíme, že fiktivní tabáková společnost byla založena už v roce 1862. Ve zkratce: Všechny cigarety, které se kdy v Tarantinovkách vykouří, jsou této značky. A pokud hlavní postava není zrovna kuřák, stejně jako v Kill Billovi, může třeba jen projít kolem billboardu na zmíněnou značku.
Oslavte s námi 10 let Pen&Production třeba tím, že nás začnete sledovat na sociálních sítích! Máme LinkedIn i Instagram!