Pět nej o placených reklamách ve filmu
23.05.2022 | Pen&Production

V Pen&Production slavíme 10 let! Existuje mnoho možností, jak to oslavit a my se rozhodli udělat to způsobem, který nám jde ze všeho nejlépe – prací. Proto vám přinášíme další díl našeho měsíčního newsletteru. V Bystru jsme se tentokrát zaměřili na product placement ve filmech. Nalijte si skleničku na přípitek k našim kulatinám a začtěte se do “pěti nej” placených reklam ve filmovém průmyslu.

Nejdražší

Chcete být jako Superman? Noste brýle Warby Parker, volejte z mobilu Nokia, jezděte v Chrysleru, pijte Budweiser, používejte strojky Gillette a mnoho dalšího. Více než 100 globálních firem obsadilo své produkty nebo loga v superhrdinském snímku z roku 2013 Muž z oceli (Man Of Steel). Product placement přinesl tvůrcům dohromady 160 milionů dolarů, což je z celkového rozpočtu 225 milionů dolarů docela zásadní částka. Film nakonec jen na pokladnách kin vydělal téměř 670 milionů dolarů. Tvůrci byli tedy spokojení, diváci hodnotili snímek v zásadě kladně a libovali si i módní kritici, Superman totiž konečně přestal nosit slipy přes elasťáky.

Nejstarší

Pokud bychom pátrali v historii, první známky product placementu bychom našli už v 19. století. Například už v roce 1873 lobovala dopravní a lodní společnost za to, aby se objevila v románu Cesta kolem světa za 80 dní od Julia Vernera. Zhruba o 10 let později nakreslil Edouard Manet dílo zobrazující bar s lahvemi piva Bass. První filmový product placement přišel hned s prvním filmem a bratry Lumiérovými. Jejich snímky vznikly na žádost zástupce společnosti Lever Brothers (výrobce mýdla) a shodou okolností se i ve filmu jedno mýdlo Sunlight objevilo. Jestli výše zmínění umělci dostali za produkty ve svých dílech zaplaceno nebo ne, to už se nejspíše nedozvíme.

Nejznámější

Pro nás jednoznačně James Bond a Aston Martin. Rychlá auta sice nejsou naší specialitou, ale tuhle více než 50 let trvající spolupráci musel zaznamenat i majitel auta Fiat Multipla. Vše začalo už v knize a pokračovalo ve filmu. Ikonickým modelem je DB5, do kterého usedl první filmový Bond Sean Connery v roce 1964 (viz přiložené video). Auto se objevilo snad v osmi Bondovkách, včetně posledního kousku Není čas zemřít, tomu říkáme partnerství. A jeden fun fact na závěr, Pierce Brosnan, který v roli Bonda řídil model Aston Martin Vanquish, si auto nárokoval zdarma i pro své soukromé účely. Po menších hysterických scénách luxusní vůz nakonec získal, ale dobrý konec to nemá. Auto shořelo společně s jeho domem v roce 2015.

Nejzajímavější

Rok 1986, mladý Tom Cruise a nejvýdělečnější film roku Top Gun. Právě v tomto snímku nosil Maverick, úspěšný námořní pilot, brýle Ray-Ban Aviator. To vše stačilo k tomu, aby se značce zvýšil prodej “pilotek” o 40 procent po uvedení filmu do kin. To ale ještě není tím nejzajímavějším faktem. Do filmu zasahoval i Pentagon, který se podílel na financování. Cílem bylo vykreslit americké námořní letectvo v tom nejlepším světle, jednoduše řečeno, jednalo se o náborový film. Záměr se povedl, námořnictvo si ve velkých kinech zřídilo dokonce i stánky, aby využili z filmu nadšené a adrenalinem nabité potencionální brance. Po uvedení filmu stoupl počet zájemců o práci u amerického letectva o 500 %. Kolik z nich ve výsledku řídilo reálnou stíhačku, můžeme jen tipovat.

Nejoriginálnější

Králem filmového product placementu je podle nás Quentin Tarantino. Ptáte se, se kterými značkami vlastně spolupracoval? S žádnými. Místo toho, aby věnoval prostor existujícím společnostem, propaguje raději fiktivní značky. Například známá značka cigaret Red Apple se objevila minimálně v sedmi filmech, Pulp Fiction počínaje, Tenkrát v Hollywoodu konče. V posledním zmíněném snímku se dokonce i dozvíme, že fiktivní tabáková společnost byla založena už v roce 1862. Ve zkratce: Všechny cigarety, které se kdy v Tarantinovkách vykouří, jsou této značky. A pokud hlavní postava není zrovna kuřák, stejně jako v Kill Billovi, může třeba jen projít kolem billboardu na zmíněnou značku.

Oslavte s námi 10 let Pen&Production třeba tím, že nás začnete sledovat na sociálních sítích! Máme LinkedIn i Instagram!

Komentář je příležitost

Komentář je příležitost

Sociální sítě jsou nedílnou součástí dnešního marketingu. Sjednotit vizuální design, pravidelně přidávat příspěvky, využívat nové formáty jakou jsou...

číst více
Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více