Poslouchám, tedy jsem, aneb vše, co jste chtěli vědět o podcastech
20.05.2021 | Pen&Production

Taky máte poslední dobou pocit, že kdo neposlouchá podcasty, jako by nebyl? Nejen, že se podcasty těší oblibě posluchačů, ale už je objevili i firmy a marketéři. Proto vám dnešní Bystro nabídne nejen to nejdůležitější, co byste o podcastech měli vědět, ale také vám představí tipy na firemní podcast včetně ukázky toho našeho. Příjemné čtení i poslech.

iPod a broadcast = podcast, aneb jak to všechno začalo

První podcasty v podobě, jak je známe dnes, se začaly objevovat s popularitou přehrávače iPod. Ten sloužil pro poslech hudby, ale v roce 2004 ho developeři vylepšili tak, aby dokázal do zařízení stahovat záznamy rádiových pořadů. V roce 2005 pak Nový Oxfordský americký slovník vyhlásil výraz podcast slovem tohoto roku. Následoval pozvolný růst autorů i posluchačů, opravdový boom však přišel s popularitou investigativního amerického podcastu Serial! Dle nedávné studie YouGov pandemie globálně zrychlila nárůst času s digitálními médii včetně podcastů.

Proč je audio na vzestupu?

Kombinace nových návyků a rozvoje technologií umožnila masivní rozšíření odvětví, kterému se nyní říká aural entertainment. Jelikož uživatelé poslouchají nejčastěji v autě, při práci či cvičení, tak na začátku pandemie došlo paradoxně k poklesu poslechovosti, aby koncem léta pro změnu trhala rekordy a přiměla společnosti jako Spotify a Amazon, aby do rozvoje podcastů začaly vkládat desítky milionů dolarů. Za úspěchem audia stojí další faktor, a sice že pro uživatele je více emocionální než video. Musí totiž víc zapojit svou představivost, kterou u videa supluje obraz.

Podcast jako klíčový marketingový kanál současnosti i budoucnosti

Díky podcastům můžete oslovit jak současné, tak potenciální zákazníky, a zároveň budovat důvěryhodnost vaší společnosti. Základem by měl být zajímavý obsah, který svým odběratelům budete přinášet. Pro úspěšný podcast je také důležitá pravidelnost vydávání nových epizod a také jeho hlas. Ať už to bude profesionální moderátor či někdo z firmy, zvolte takový hlas, který bude odrážet vaši společnost a bude lahodit uším vašeho publika. Nejčastěji se používá hybridní model, kdy podcast uvádí moderátor a vede rozhovory s osobnostmi dané společnosti či odvětví.

Brandové podcasty frčí, má je Microsoft, Sephora i Lidl

Brandový podcast může vypadat různě, vždy by však měl odrážet filozofii vaši společnosti. Microsoft ve svém pořadu .future řeší, jak může vypadat budoucnost. Sephora v #LIPSTORIES nabízí příběhy úspěšných a inspirativních žen. Možná vás překvapí, že i výrobce zubní pasty Zendium vydává podcast s názvem 2 minutes of Zen. V krátkých epizodách, které si můžete pustit při čištění zubů, dostanete tipy, jak zlepšit své zdraví. Český Lidl šel cestou podcastů zaměřeného na HR. Podcasty tak můžou být i součástí náborové strategie.

Firemní podcast pro zaměstnance jako součást vaší digitální transformace

Zatímco brandové podcasty cílí převážně na potenciální i současné zákazníky, ty firemní se začínají stávat jedním z důležitých prvků interní komunikace, obzvlášť v době home-officové. Německé Audi aktuálně nabízí svým zaměstnancům 15minutový podcast s jedním hlavním tématem, doplněným rozhovory a novinkami z firmy i třeba soutěží. Bývalý šéf Adidasu v USA sám uváděl firemní podcast, do kterého si zval významné osobnosti sportu. Na závěr dnešního newsletteru je zde slibovaná ukázka podcastu Pen&Production.

Chtěli byste i vy začít s firemním podcastem a nevíte, jak na to? Pen&Production nyní nabízí svým klientům kompletní produkci podcastů od námětu, scénáře až po nahrávání a distribuci.

Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více