Taky máte poslední dobou pocit, že kdo neposlouchá podcasty, jako by nebyl? Nejen, že se podcasty těší oblibě posluchačů, ale už je objevili i firmy a marketéři. Proto vám dnešní Bystro nabídne nejen to nejdůležitější, co byste o podcastech měli vědět, ale také vám představí tipy na firemní podcast včetně ukázky toho našeho. Příjemné čtení i poslech.
iPod a broadcast = podcast, aneb jak to všechno začalo
První podcasty v podobě, jak je známe dnes, se začaly objevovat s popularitou přehrávače iPod. Ten sloužil pro poslech hudby, ale v roce 2004 ho developeři vylepšili tak, aby dokázal do zařízení stahovat záznamy rádiových pořadů. V roce 2005 pak Nový Oxfordský americký slovník vyhlásil výraz podcast slovem tohoto roku. Následoval pozvolný růst autorů i posluchačů, opravdový boom však přišel s popularitou investigativního amerického podcastu Serial! Dle nedávné studie YouGov pandemie globálně zrychlila nárůst času s digitálními médii včetně podcastů.
Proč je audio na vzestupu?
Kombinace nových návyků a rozvoje technologií umožnila masivní rozšíření odvětví, kterému se nyní říká aural entertainment. Jelikož uživatelé poslouchají nejčastěji v autě, při práci či cvičení, tak na začátku pandemie došlo paradoxně k poklesu poslechovosti, aby koncem léta pro změnu trhala rekordy a přiměla společnosti jako Spotify a Amazon, aby do rozvoje podcastů začaly vkládat desítky milionů dolarů. Za úspěchem audia stojí další faktor, a sice že pro uživatele je více emocionální než video. Musí totiž víc zapojit svou představivost, kterou u videa supluje obraz.
Podcast jako klíčový marketingový kanál současnosti i budoucnosti
Díky podcastům můžete oslovit jak současné, tak potenciální zákazníky, a zároveň budovat důvěryhodnost vaší společnosti. Základem by měl být zajímavý obsah, který svým odběratelům budete přinášet. Pro úspěšný podcast je také důležitá pravidelnost vydávání nových epizod a také jeho hlas. Ať už to bude profesionální moderátor či někdo z firmy, zvolte takový hlas, který bude odrážet vaši společnost a bude lahodit uším vašeho publika. Nejčastěji se používá hybridní model, kdy podcast uvádí moderátor a vede rozhovory s osobnostmi dané společnosti či odvětví.
Brandové podcasty frčí, má je Microsoft, Sephora i Lidl
Brandový podcast může vypadat různě, vždy by však měl odrážet filozofii vaši společnosti. Microsoft ve svém pořadu .future řeší, jak může vypadat budoucnost. Sephora v #LIPSTORIES nabízí příběhy úspěšných a inspirativních žen. Možná vás překvapí, že i výrobce zubní pasty Zendium vydává podcast s názvem 2 minutes of Zen. V krátkých epizodách, které si můžete pustit při čištění zubů, dostanete tipy, jak zlepšit své zdraví. Český Lidl šel cestou podcastů zaměřeného na HR. Podcasty tak můžou být i součástí náborové strategie.
Firemní podcast pro zaměstnance jako součást vaší digitální transformace
Zatímco brandové podcasty cílí převážně na potenciální i současné zákazníky, ty firemní se začínají stávat jedním z důležitých prvků interní komunikace, obzvlášť v době home-officové. Německé Audi aktuálně nabízí svým zaměstnancům 15minutový podcast s jedním hlavním tématem, doplněným rozhovory a novinkami z firmy i třeba soutěží. Bývalý šéf Adidasu v USA sám uváděl firemní podcast, do kterého si zval významné osobnosti sportu. Na závěr dnešního newsletteru je zde slibovaná ukázka podcastu Pen&Production.
Chtěli byste i vy začít s firemním podcastem a nevíte, jak na to? Pen&Production nyní nabízí svým klientům kompletní produkci podcastů od námětu, scénáře až po nahrávání a distribuci.