Nacpat se nádivkou a krocanem, poděkovat za všechno, co máme a druhý den vyrazit vstříc slevovým akcím zvaným Black Friday! Ano, přesně takový program čeká valnou většinu Američanů v těchto dnech. Slevová masáž, která na nás číhá v online i offline světě, je znatelná skoro po celý listopad. Poslední dny jsou velmi intenzivní, a my jsme tento slevový svátek roku nemohli vynechat z našeho Bystra. Podíváme se, jak tento den vznikl, co o něm říkají průzkumy a samozřejmě pro vás máme i něco pro pobavení.
Uvařte si dobrou kávu nebo čaj na zahřátí a najděte si pár minut na další díl našeho newsletteru. Slibujeme, že žádné slevové akce vám nabízet nebudeme.
Jak to celé vzniklo?
Black Friday neboli Černý pátek přichází vždy den po „díkuvzdání“, které je běžně čtvrtý pátek v listopadu. Výraz byl údajně poprvé použit v roce 1869, kdy došlo ke krachu burzy. Do dnešní slevové podoby ho ale nejspíše formoval rok 1929, kdy opět došlo ke krachu burzy a zoufalí obchodníci začali nabízet své zboží za zlomek ceny. Zhruba od 60. let se termín přenesl do světa předvánočních nákupů a už v roce 1985 byl ve Spojených státech amerických celoplošně využíván. V České republice má Black Friday nedohledatelnou historii, ale různé zdroje uvádí, že na českém trhu s touto akcí přišla poprvé společnost Alza a zelený Marťan začal být ještě o trochu otravnější.
Není sleva jako sleva
Jak se ukázalo, například v průzkumu společnosti Which?, pouze jedna ze sedmi nabídek Black Friday nabízí skutečnou slevu. Průzkum analyzoval u sedmi hlavních prodejců domácích produktů a technologií v USA, jak se ceny mění. Částky sledovali během šesti měsíců před a šesti měsíců po dni Black Friday a zjistili, že drtivou většinu produktů lze v tomto období nalézt levněji (86 %) nebo za stejnou cenu (98 %). Taky teď přemýšlíte nad tím, kolikrát jste se na slevovou akci mohli nachytat, aniž byste si udělali dlouhodobější průzkum cen? Nic si z toho nedělejte, nejste jediní. Odhaduje se, že v průběhu letošního Black Friday zavítá do kamenných obchodů 166,3 milionu lidí, a to jen v Americe. Za oceánem je to pro lidi opravdu svátek, na který je potřeba se připravit. Třeba jako v přiloženém videu.
Skutečnost vs. realita
Walmart je velmi populárním obchodem, kde seženete prakticky všechno. Pokud jste v něm nikdy nebyli osobně, budete ho určitě znát z amerických filmů nebo seriálů. Walmart je jedním z těch obchodů, kde se na akci Black Friday připravují několik měsíců. Nejen zaměstnanci, ale i zákazníci. Ještě předtím, než se rozšířily online nákupy, bylo běžné, že lidé před obchoďákem strávili noc. Adrenalin, dobrodružství, boj, napětí, zklamání, radost, euforie, šílenství, to vše následovalo po otevření vstupních dveří. V prvním videu se můžete podívat, jak začal Black Friday v obchodě Walmart v roce 2010. V druhém videu se podívejte s jakou reklamou společnost přišla, aby nalákala zákazníky na pohodové nákupy o pár let později.
Na Black Friday se vyplatí koupit i nic
A to doslova! Tvůrci oblíbené hry Karty proti lidskosti (mimochodem, za PP můžeme z vlastní zkušenosti doporučit třeba na teambuilding) se rozhodli, že chtějí proniknout do nákupního šílenství zvaného Black Friday. V onen slavný den inzerovali, že můžete zaplatit 5 dolarů za nic. Všechny ostatní položky z prodeje byly odstraněny a nahrazeny jedním platebním formulářem. Ten vedl k tomu, že dáte společnosti 5 dolarů a na oplátku nedostanete vůbec nic. Říkáte si, že na to se může chytit jen blbec? Jste mimo, do akce se zapojilo více než 11 000 zákazníků a společnost jen tak získala 71 145 dolarů. A ačkoli je společnost pravidelným dárcem různým charitám, tento výdělek se rozhodli rozdělit mezi své zaměstnance, jako příspěvěk na dovolenou.
Křišťálová sleva na konec
Trochu odbočíme od Black Friday, a přesuneme se na začátek listopadu. Pro historický kontext je potřeba si nejprve připomenout, že v noci mezi 8. a 9. listopadem roku 1938, proběhl rozsáhlý protižidovský pogrom v nacistickém Německu. Byly vypáleny stovky synagog, vypleněny obchody vlastněné židovskými majiteli, bylo zabito kolem stovky Židů. V Německu je bráno výročí Křišťálové noci velmi vážně, tato noc bývá totiž označována jako začátek holocaustu. Letos se její památka zapsala do historie trochu jinak. Fastfood řetězec KFC rozeslal 9. listopadu ráno zprávu všem uživatelům jejich aplikace ve znění: “Den vzpomínky na říšskou křišťálovou noc – dopřejte si jemný sýr s křupavým kuřetem. Nyní v KFCheese!”. Tohle nepotřebuje ani náš sarkastický komentář, tohle je učiněné marketingové dno. Firma se pod nátlakem společnosti nakonec omluvila, byla to údajně “chyba v systému”.
Přejeme Vám letošní Black Friday bez psychické i finanční újmy. Zároveň také příjemně strávený první advent a budeme se těšit příště! Pokud Vás zajímá více o naší práci, nezapomeňte nás sledovat na našem Instagramu a LinkedInu.