Transformace. Toto slovo si často spojujeme s výraznou či náhlou změnou, ale jeho skutečný význam je změna postupná. Ani Netflix nevyrostl za jediný rok. Stejně tak Nokia neopustila přední post výrobce telefonů přes noc, její klesání na dno trvalo 5 let. Právě transformace a tipy s ní spojené jsou dnešním tématem Bystra, marketingového newsletteru Pen&Production.
Netflix: Od poštovní DVD půjčovny k největší streamovací službě na světě
Jestli někdo uzpůsobuje své služby měnícím se trendům, pak je to Netflix, který v roce 1997 založili dva podnikatelé ze Silicon Valley. Na začátku nabízeli půjčování DVD, které lidem doručili přímo domů, po zhlédnutí jste je museli odeslat zpět. Služba získala oblibu díky systému měsíčního předplatného a za pět let už měla milion zákazníků. V roce 2007 začal Netflix streamovat filmy online, následovalo uzavírání technologických partnerství, výroba vlastních pořadů a v roce 2020 atakování hranice 200 milionů předplatitelů. Jeden ze CEO Reed Hastings se po 20 letech v čele firmy podělil o 5 zásadních poznatků, které můžou inspirovat i vás.s
CMO dnes: transformace klíčové pozice ve firmě pro blízkou budoucnost
Podle studie Deloitte je pouze 23 % ředitelů marketingu součástí užšího vedení firmy. Zároveň pouze 3 % dotazovaných členů vedení velkých firem má zkušenosti s marketingem. Není se tedy čemu divit, že vysoká očekávání, která se na CMOs kladou, nebývají naplněna a spousta z nich po dvou letech odchází z funkce. Přitom je dnes víc než kdy jindy transformace a růst firmy v jejich rukou, neboť jsou to oni, kdo má z první ruky data o výkonu kampaní, chování zákazníků atd. Deloitte zároveň identifikoval 5 typů marketingových manažerů a Google ve své prezentaci tento koncept rozpracoval. Dozvíte se v ní také, jak na lepší spolupráci mezi CMO a vedením.
Investujte více do kreativity, nejen do technologií
Posedlost vycházení zákazníkům vstříc s technologickým řešením nabízí často málo prostoru pro kreativitu. Dveřmi do vaší společnosti je zpravidla web či aplikace. Ty jsou často realizovány na totožných technologiích, a tak například e-shopy s módou vypadají jako přes kopírák, stejně jako služby na rozvoz jídla nebo check-in aplikace aerolinek. Digitální transformace však není pouze a jen o technologii. Co pomůže právě vaši značku odlišit od zbytku konkurence? Kreativita! Ta je doménou marketingového oddělení a vašeho strategického partnera v podobě agentury nebo konzultanta. Podle studie Forrester částečný přesun investic z technologií do kreativních procesů může v horizontu několika let výrazně pomoci ke zvýšení návratnosti investice.
Úspěšným transformacím pomáhá refresh firemních hodnot
S generací mileniálů nabývají na významu firemní hodnoty. Stejně jako je dnešní mladí žádají od značek, které nakupují, to samé platí také pro jejich zaměstnavatele. Podle výzkumu Gallup jasné pochopení hodnot pomáhá k vyššímu zapojení zaměstnanců, což vede k lepšímu výkonu firmy. A také jejímu lepšímu vnímání ze strany zákazníků. Jako zářný příklad si ještě jednou uveďme Netflix, jehož hlavní firemní hodnotou je svoboda. Zaměstnancům dává volné pole působnosti v jejich práci a svým předplatitelům svobodu volby, na co se budou dívat. To Netflix od začátku jasně odlišuje od televizních stanic a je esencí jeho úspěchu.
Víte, jaké jsou vaše firemní hodnoty? Znají je vaši zaměstnanci a zákazníci? A není náhodou čas na jejich refresh? Pro naše klienty připravujeme unikátní brandový workshop, který slouží k identifikaci firemních hodnot a jejich uplatnění v praxi. Pro více informací nás neváhejte kontaktovat.