(Ne)úspěšné reklamy na alkohol
22.02.2022 | Pen&Production

Ve velké Británii je to “dry January”, v Česku a na Slovensku “suchej únor”. V obou případech se jedná o kampaně, které vyzývají lidi k měsíční abstinenci a uvědomění si svého vztahu k alkoholu.

A protože jdeme rádi proti proudu, připravili jsme pro vás Bystro plné alkoholu.

1. krok: etický kodex

Plánujete reklamu na alkohol? Ještě předtím, než se do toho pustíte, prostudujte si etický kodex. V reklamách na alkohol je nutné dodržovat několik pravidel, která najdete vypsaná zde. Ne vždy se to však povede, jedním z takových nepodařených kousků je i reklama na fernet od Berentzenu. Hlavní roli si tam zahrál Sagvan Tofi a celá kampaň se nesla v názvu “kamarád do deště”. Spotem, natočeným v roce 2007, se nakonec začala zabývat Rada pro reklamu i Rada pro rozhlasové televizní vysílání. Pokud vás to zajímá, tak oba orgány se shodly, že alkohol deprese nezahání, nebo se to alespoň nesmí tvrdit veřejně. A výsledek? Pokuta 100 tisíc a stažení reklamy.

Influenceři a propagace alkoholu

Dodržování pravidel v influencer marketingu má svá úskalí a ne každému influencerovi se podaří jimi proplout bez ztráty květinky. Zejména když se jedná o alkohol nebo tabákové výrobky (tedy drogy). Krom toho, že je potřeba jako u jiných produktů, označit samotnou reklamu, tak je tu ještě několik dalších pravidel, která je nutné dodržovat. Označit, že se jedná o propagaci alkoholu, upozornit, že příspěvek je určen pro osoby starší 18 let a samozřejmě se držet pravidel zákona. Ani jedno z těchto pravidel nedodržela modelka a také vystudovaná právnička z Plzně Andrea Verešová, která v roce 2019 propagovala tequilu. Příspěvek sice po vlně kritiky smazala, ale z internetu nezmizí nejspíše nikdy a my se tak i po letech můžeme podívat, jak se to dělat nemá. #hubnemesAndreou

Mistři reklamy: pivovary

Co jde pivařům krom piva? Reklamy na pivo. Bylo těžké vybrat ty úplně nejlepší. Z českých piv určitě stojí za zmínku legendární spoty na Budweiser, které v televizi sice už neuvidíte, ale na tomto odkazu si je můžete připomenout. Trochu jiné zpracování předvedl belgický pivovar Stella Artois, který využil známé tváře a jejich role. Chcete vidět, jak si Carrie Bradshaw v extravagantním outfitu vychutnává jedno “točený”? Klikněte sem. V závěru tu pak máme jeden podařený kousek z roku 2014. Reklama na pivo Carlsberg, která vás nejen pobaví, ale také donutí přemýšlet nad naším chováním. Přiznejte se, obstáli byste tuto drsnou zkoušku nebo byste propadli lidské povrchnosti?

“Na zdraví“ i bez alkoholu?

U piva ještě zůstaneme. Svůj vlastní prostor si tu totiž zaslouží Heineken. Pusťte si třeba tyhle legendární spoty založené na rozdílech mezi mužem a ženou. Heineken je ale důkazem toho, že firma, která vydělává primárně prodejem alkoholu, může vyjít s kampaní i pro abstinenty. Minulý měsíc, kdy ve Velké Británii probíhal “dry January”, vyšli s novou reklamou na nealkoholické pivo. Principem kampaně je, že můžete do společnosti i když nepijete. Spot „Cheers with no alcohol. Now you can” vás provede smutnou historií “segregace” abstinentů.

Řekněte to příběhem

Storytelling je velmi oblíbený typ reklamy malých i velkých značek, kterým se dá velmi snadno získat pozornost. Reklamy, které vypráví příběh, si lidé lehce zapamatují. Samozřejmě existuje mnoho možností, jak na to. Jednou z nich je například historický storytelling. Úžasně to pojal Pilsner Urquell, který v roce 2010 spojil svůj produkt se záchranou chovu kladrubských koní. Fenoménem historického storytellingu je pak určitě spot Johnnie Walker: The Man Who Walked Around The World. V tomto případě je potřeba ocenit nejen tvůrce, ale i Roberta Carlyleho, herce, který vám v nepřerušovaném pětiminutovém záběru odvypráví celou historii značky.

Rebranding

Rebranding

Vzpomínáte si na chvíli, kdy jste si založili svou první emailovou adresu? Na to, jaké bylo přesné znění vašeho mailu? Pravděpodobně jste schránku...

číst více
Zamilované Bystro

Zamilované Bystro

Valentýn je sice za námi, ale my se k němu ještě vrátíme. Přeci jen, den zamilovaných, to je krásná příležitost posílit marketing a zvednout příjmy....

číst více